Advertisement

Hari Bumi Sedunia [Earth Day]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

Langit dan bumi asalnya bercantum

Untuk menyempurnakan pengabdian kita kepadaNya, maka hendaklah kita memikirkan tentang kehebatanNya, kedahsyatanNya, kehalusan sifatNya menciptakan alam serta seisinya ini, termasuk diri kita sendiri.

Kita renungkan pula tentang kejadian langit dan bumi yang amat besar ini serta kandungan kedua-duanya. Bahawa langit dan bumi ini pada asalnya adalah bercantum (sekepal), kerana Allah menjadikan ke dua-duanya mengandungi rencana yang amat besar kepada manusia, lalu Allah dalam proses perjalanan perubahannya, maka Allah pisahkan antara keduanya (antara langit dan bumi). Langit diciptakan Allah pada asalnya daripada wap atau asap, setelah menjadi langit yan amat luas, lalu Allah hiasi dengan berbagai pelita, yakni matahari, bulan, bintang yang tidak terkira jumlahnya baik yang besar atau kecil, jauh atau dekat, bergerak atau diam sebagaimana yang kita saksikan sendiri siang dan malam.

Firman Allah menyatakan yang bermaksud:

"Kemudian Dia (Allah) menuju ke arah menciptakan (asal/bahan) langit, sedang langit itu masih berupa asap, lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi: "Turutlah kamu berdua akan perintahkum sama ada dengan sukarela atau dengan paksa." Keduanya lalu menjawab: "Kami berdua patuh dan sukarela." (Surah Fushilat : 11).


"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sekepal), lalu Kami pisahkan antara ke duanya dan Kami jadikan dari air tiap-tiap benda yang hidup, maka kenapa mereka tidak mahu beriman?" (Surah Al-Anbiya' : 30).

Jadi, ketika langit masih berupa 'asap' itu, Allah yang bersifat Al-Baari (merencanakan) telah memuatkan rencanaNya di dalamnya segala yang akan diwujudkanNya seperti matahari, bulan dan sekalian bintang-bintang serta untuk kegunaannya, dan juga telah merencanakan di dalamnya rupa dan bentuk (Al-Musawwir) benda-benda yang akan diwujudkanNya itu seperti yang kita saksikan sendiri sekarang ini.

sumber: http://sustl2000.blogspot.com/2011/04/hari-bumi-sedunia-2011.html
Hari Bumi Sedunia [Earth Day] Hari Bumi Sedunia [Earth Day] Reviewed by Julia Tarmidi on 12:38:00 PM Rating: 5

1 comment:

Powered by Blogger.