Advertisement

PTPTN [Info]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين


Gambar ni tiada kaitan dengan artikel, hehe

Saya merupakan pelajar IPT dan mengambil PTPTN untuk membayar yuran saya. soalan saya.

1) Adakah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mempunyai unsur riba?

2) Jika duit PTPTN adalah riba, bolehkan duit tersebut digunakan untuk melakukan amal seperti derma di tabung masjid ? Apakah hukumnya?

Maka jawabnya

1) Apa yang diketahui dari sistem pinjaman seperti ini sememangnya ada unsur riba yang haram disisi syara’ kerana mensyaratkan bayar balik lebih dari pokok yang dipinjam.

2) Duit dari sumber yang haram hanya boleh didermakan untuk maslahah orang awam seperti untuk pembinaan jalan, jambatan, tandas dan seumpamanya. Tidak harus didermakan untuk membina masjid atau untuk orang perseorangan. Wallahu ‘alam . .

** Mohon disebarkan pada saudara2 kita yang lain insyaAllah . .

Sumber: Al-Azhar Ad Din

huhuhu, macamane ni. Saya dah pun meminjam PTPTN..Click Me~ Click Me~ Adoi~ Memang sakit gakla nak membayarnye. Sebab kos pentadbiran sentiasa meningkat walaupun kita dah bayar. Macam bank lah pulak kan. `Kos pentadbiran` tu ape? Click Me~ huh!
PTPTN [Info] PTPTN [Info] Reviewed by Julia Tarmidi on 11:20:00 PM Rating: 5

3 comments:

  1. huhu..sama la..sy pun pinjam PTPTN gak..

    ReplyDelete
  2. Maslahah yang dibincang mungkin boleh dirujuk di sini.
    http://www.zaharuddin.net/content/view/645/98/
    Terima kasih

    ReplyDelete
  3. Saya juga peminjam PTPTN. Dan juga tertanya-tanya kenapa ada bunga, sedangkan kita pinjam untuk tujuan belajar. Lagipun jelas, meminjam. Bukannya dapat free. Huhuhu :(

    ReplyDelete

Powered by Blogger.