Advertisement

Bersyukur

Setiap muslim akan senantiasa berusaha menjalankan kewajibannya dengan penuh cinta, wujud dari rasa syukurnya atas nikmat iman dan Islam yang ia peroleh. Setiap insan akan senantiasa menjalankan kewajibannya dengan penuh cinta dan rela sebagai wujud dari rasa syukur.

Dari Abdullah bin A'mr r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Barangsiapa yang berdoa kepada Allah S.W.T., Allah S.W.T. akan memasukkannya di kalangan orang-orang yang bersyukur dan bersabar dan barangsiapa yang tidak berdoa dengan doa ini Allah S.W.T. tidak akan menuliskan di kalangan orang-orang yang bersyukur dan bersabar. Dan barangsiapa yang melihat seseorang yang lebih baik dari segi agamanya dan dia mengikutinya, dan mengenai perkara dunia dia melihat orang yang lebih rendah daripadanya dan dalam keadaan itu dia bersyukur kepada Allah S.W.T. (dengan kurniaan dan limpah Rahim Allah S.W.T.), Allah S.W.T. akan meletakkannya di kalangan orang-orang yang terbaik dan akan menuliskannya di kalangan orang-orang yang bersyukur dan bersabar dan barangsiapa yang melihat kepada orang yang kurang agamanya dan melihat orang yang lebih dari segi dunianya dan sentiasa mengeluh dalam memperolehi dunianya yang kurang, maka Allah S.W.T. tidak akan menggolongkannya di kalangan orang yang bersabar dan di kalangan orang yang bersyukur."

Hadith riwayat Tirmizi
Bersyukur Bersyukur Reviewed by Julia Tarmidi on 9:24:00 PM Rating: 5

2 comments:

  1. Salam. Bersyukur dan mengucapkan ALhamdulillah adalah salah daripada cabang ibadat dan menandakan kita adalah makhluk sangat kecil dan senantiasa mengharapkan limpah kurnia Allah. Alhamdulillah kerana dapat berkenalan dengan anda...

    ReplyDelete
  2. semoga kita dijadikan orang-orang yang pandai bersyukur menurut pandangan ALLAH

    ReplyDelete

Powered by Blogger.