Advertisement

5 Rukun Negara~

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين



Selamat malam semua~

Alhamdulillah syukur kita pada Allah SWT, kerana masih diberikan peluang untuk kita teruskan kehidupan seperti biasa sehingga hari ini. Khamis 14 January 2010 bersamaan dengan 28 Muharram 1431H.

Hm, Click Me~ korang tau tak apa tu rukun negara? hehe. Ada 5 kan kesemuanya rukun negara ni? hehe. Perlu ke saya tulis kat sini. Tak payahlah kan. he~ Kalau tak ingat, sahabat semua boleh semak kat buku latihan sekolah adik² korang. Mesti ade kat bahagian kulit belakang. Insya`Allah~

Sekarang ni kan, kalo sahabat semua selalu dengar radio. Terutama Hot.fm lah , mesti ada terselit iklan pasal rukun negara ni. Ala, Hot.fm. Pernah dengarkan? Radio paling popular kat Malaysia ni. Click Me~ Dj terkenal, Fafau [Farah Fauzana] dengan FBI [Faizal Ismail] tu. Saya dengar, sebab kat opis memang tiap hari dorang on radio ni. huh~

Hot.fm selalulah siarkan iklan ni. Berkaitan dengan rukun negara ni. Iklan dia lebih kurang macamnilah bunyinya:

`Saya dah 5 tahun duduk kat oversea. Tapi, yang 5 ni xpernah lupa.` [Lebih kuranglah]. Ada lagi kata² diorang, yang mengatakan, `mereka tidak akan lupa dengan 5 rukun ni.` Tapi dah lupa saya, apa dorang kata. Kalau nak tahu, dengarlah radio nanti eh? End~

Baguslah kan, rukun negara ni kita boleh ingat kat mane² pun. Bagus! Tapi saya dah lupalah, apa dia rukun negara ni? [buat² lupa]~ hehe. Dari iklan ni lah saya terpikir, wah bagus betul diorang ni. Ingat kat mane² pon, 5 rukun negara ni. Kat mane² pon [huh, 2x saya ulang]. hm. Habis tu, solah 5 waktu kita tiap hari macamane? Cukup tak? Ingatkah kita? huhuh. Wallahua`lam

P/S: Pendapat sayalah kan, solah 5 waktu adalah lebih penting dan wajib kita ingat kat mane² pon dari kita ingat rukun negara ni kat mane². Click Me~ huh~

Wassalam,
SahabatMusleem
5 Rukun Negara~ 5 Rukun Negara~ Reviewed by Julia Tarmidi on 7:38:00 PM Rating: 5

5 comments:

  1. sahabatmusleem.. sama la.. selalu gak dgr iklan nih.. saya dgn suami lak cakap camni "bagus dah ingat 5 nih, tapi lau yang 6 tu jgn lupa pulak.." kan..kan...

    ReplyDelete
  2. ha'ah la btul3... solat la plg kna ingat dr rukun negara ~ hhuhu

    ReplyDelete
  3. Salam. Dalam konteks yang lebih tepat ialah mengingati rukun Islam lebih baik daripada mengingati rukun negara. Rukun sama rukun baharu serasi. Rukun Islam pula merangkumi semua, bukan hanya solat. Wallahualam.

    ReplyDelete
  4. Salam Ustaz. Macamana nak buat kartun tergaru-garu dalam entri? Mohon beri tutorial kepada saya melalui emel ke samsudin.jidin@yahoo.com. Jazakaullahu khairan kathira.

    ReplyDelete
  5. kalo saye kn,,xpnah dgr iklan tu coz belajar diperantauan n kalo balik rumah pon salu bukak ikim.fm je~pndpt saye,,dr yg 5 tu saye cuma ambil yg 1 n 5~ingat bnda 5 tu pon sbb time skola2 dlu mase ikrar tu kn bunyi dia cam berirama ckit~bdk2 skola kn~heheh~tp saye lg suke kalo radio2 ingatkan ttg solat di awal waktu (selain azan)~itu lebih bermanfaat~

    ReplyDelete

Powered by Blogger.