Advertisement

Salam Maal Hijrah 1431~

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم.


Selamat petang semua~

Herm, esok dah masuk tahun baru Islam. Dah masuk tahun yang ke 1431H. Alhamdulillah. Jadi dikesempatan ni, saya nak ucapkan `Salam Maal Hijrah` pada semua sahabat. Berdua` semoga ditahun baru yang berkat ni, kita berkesempatan untuk tingkatkan amal dan berkesempatan untuk memperbaiki segala apa yang kurang bagi diri kita. Dan berdua` semoga kita sentiasa berada dalam berkat dan kasih sayang Allah SWT.

Hm, esok tahun baru Islam kan? huhu. Dah baca dua` Akhir dan awal tahun? Tau kan dua` dia macamane? Sebenarnya saya sendiri pun tak hafal. Jadi petang ni, saya nak selitkan dua` Akhir dan awal tahun dalam blog kesayangan saya ni. :) Kepada sesiapa yang belum tahu bacaan dua`nya, hm. Jomlah kita baca dua`nya. [maaf, maknanya dalam bahasa indo] he~ Semoga bermanfaat, Insya`Allah.

Doa Akhir Tahun

Do'a akhir tahun Hijriyah, dibaca pd akhir tahun bulan Dzul Hijjah menjelang petang, yaitu ba'da asar (hbs slt asar) . Dibaca 3 x.

Yang artinya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan kepada penghulu kami Muhammad, keluarga, dan sahabatnya. Wahai Allah, segala yang telah kukerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi laranganMu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayangMu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya, dan Engkau telah mengajak saya bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itulah ya Allah, saya mohon ampunan Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahanMu. segala apa yang telah saya kerjakan selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepadaMu, wahai Dzat yang Maha Pemurah, wahai Dzat yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah. Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, keluarga dan sahabatnya.” ( 3x)

Doa Awal Tahun

Do'a awal tahun hijriyah, dibaca sehabis sholat magrib tgl 1 muharram.
Dibaca 3 x juga.

Yang artinya:

” Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Berilah rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, keluarganya dan sahabatnya. Wahai Allah, Engkau Dzat yang kekal abadi, Maha Dahulu dan Maha Awal dan dengan anugerahMu yang besar dan kemurahanMu yang dibutuhkan. Ini tahun baru telah tiba, (karena itu, wahai Allah) kami mohon kepadaMu penjagaan sepanjang tahun ini dari setan, kekasih dan bala tentaranya, dan berilah pertolongan untuk menghindarkan diri dari nafsu yang mengajak melakukan kejahatan. Dan bimbinglah kami dengan segala pekerjaan yang dapat mendekatkan saya kepadaMu dengan sedekat-dekatnya, wahai Dzat yang memiliki kebesaran dan kemuliaan. Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan kepada junjungan kami Muhammad, keluarganya dan sahabatnya.” (3x)

:D Yeah, esok cuti. Balik kampung! Insya`Allah~

Wassalam,
SahabatMusleem
Salam Maal Hijrah 1431~ Salam Maal Hijrah 1431~ Reviewed by Julia Tarmidi on 6:32:00 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.