سسوڠڬوهڽ اڤابيلا اكو مناصيحتي كامو، بوكنله برارتي اكوله يڠ ترباءيق دالم كالڠن كامو، بوكن جوڬ يڠ ڤاليڠ صالح دالم كالڠن كامو، كران اكو جوڬ ڤرنه ملمڤاوءي باتس اونتوق ديري سنديري. سأندايڽ سساورڠ ايت هاڽ داڤت منيمڤأيكن دعوة اڤابيلا دي سمڤورنا، نسچاي تيدق اكن اد ڤندعوه، مك اكن جادي سديكيتله اورڠ يڠ ممبري ڤريڠاتن

I am Musleem

Semua paparan atau tulisan didalam blog ini kebanyakannya diambil dari pelbagai sumber untuk koleksi bacaan dan tatapan kita bersama sebagai hamba Allah SWT.. وأمر بالمعروف وانه عن المنكر واصبر على ما أصابك إن ذلك من عزم الأمو "..dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah تعالى )." (QS. Luqman: 17)" عن ابي حمزة انس بن مالك رضي الله عنه خادم رسول الله صلي الله عليه وسلم عن نبي صلي الله عليه وسلم قال لا يؤمن احدكم حتي يحب لأخيه ما يحب لنفسه Maksudnya, drp abu hamzah anas ibn malik r.a khadam Rasulullah SAW bersabda: Seseorang kamu masih belum benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri إذا أحب أحدكم أخاه فليخبره. Maksudnya: “Jika seseorang daripada kamu mengasihi saudaranya, maka dia hendaklah memberitahu saudaranya itu.”

Cium Isteri Selepas Akad Nikah Untuk Membatalkan Wudhu` [Info]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين


Cium isteri selepas akad nikah untuk membatalkan wudhu`, adakah amalan ini sunnah Nabi?


Maka jawabnya bukan sunnah, ini hanyalah adab orang melayu yang diambil dari upacara kahwin orang kristian yang mencium isterinya selepas berkahwin.

Dan kini akhir zaman ada juga upacara membaling bunga selepas selesai akad nikah yang juga diambil dari amalan upacara kahwin orang kristian, pengantin yang memakai gaun yang berekor panjang di belakangnya, membunyikan muzik atau bunyi ketika pengantin keluar atau sebagainya.

Tidak mengapalah jika kita inigin bercium tangan tanda mengikut adab orang melayu tetapi janganlah sehingga mencium pipi atau dahi dan seumpamanya kerana di depan orang bukanlah tempat untuk bersuka-ria atau bergurau senda jika kita ingin membatal air solat, cukuplah cium tangan untuk ikut adab orang melayu.

*apa yang ana nyatakan mungkin ada kekurangan, rujuk alim ulamak untuk keterangan yang jelas lagi..

apa yang tidak faham tolong bagitahu, ana mohon sangat disebarkan pula pada saudara2 yg lain,masih ramai yg mahu tahu tentang ini..

Sumber: Al-Azhar Ad Din [Friendster]


Wassalam,

SahabatMusleem

10 comments:

  1. salam..... cium tangan boleh? cium tangan siapa? suami?
    maaf....saya tidak berniat untuk mempertikaikan hukum.... tetapi tidakkah itu menunjukkan ketidakadilan?
    sekiranya suami tak boleh cium dahi @ isteri (cium sekadar isyarat membatalkan solat dan tanda hormat pada isteri, bukan syahwat yg membuak2)isteri pun tak perlu lah cium tangan suami kan? membatalkan wudhu' dalam bilik je senang.... macamne tu?

    ReplyDelete
  2. salam..... cium tangan boleh? cium tangan siapa? suami?
    maaf....saya tidak berniat untuk mempertikaikan hukum.... tetapi tidakkah itu menunjukkan ketidakadilan?
    sekiranya suami tak boleh cium dahi @ pipi isteri (cium sekadar isyarat membatalkan wudhu' dan tanda hormat pada isteri, bukan syahwat yg membuak2)isteri pun tak perlu lah cium tangan suami kan? membatalkan wudhu' dalam bilik je senang.... macamne tu?

    ReplyDelete
  3. Subhanallah, sudah dikatakan ini adalah adat yg datang dari org2 melayu bukannya amalan yang datang dari Islam. Jika perbuatan itu dari adat, maka tidak mustahillah berlaku tidak adil dan seumpamanya. Jika sesuatu perbuatan atau amalan itu dari Islam maka ia senantiasa adil.

    Cuma ada adat yg dibenarkan dalam Islam dan ada juga yg dilarang dalam Islam. Jika ia dibenarkan dalam Islam maka terpulanglah nak laksanakan atau tidak. Kalau tak nak buat adat pun tak mengapa, tidak berdosa pun. Nikah pun sah.

    Cuma yg penting apa yg telah disyariatkan dalam Islam, upamanya dalam nikah ialah rukun nikah, kalau tak laksanakan macam mana nak sah nikah kan? Jadi sekarang ana harap semua dah dapat beza antara adat dan syariat Islam.

    Jadi ana mohon sgt2 dari pembaca2 yg disayangi Allah sekalian, janganlah timbulkan persoalan2 yg boleh menyebabkan pergaduhan atau persoalan2 yg mempertikaikan hukum atau seumpamanya . Sememangnya mungkin ada banyak kekurangan dalam penulisan makanya sebab itu ada ramai yg kurang faham tentang maksud sebenar yg ingin dinyatakan. Artikel itu bertujuan untuk berkongsi ilmu. MOhon semua dapat ambil manfaat darinya.

    Wallahu'alam..

    ReplyDelete
  4. tu x haram... so jangan over nk blame org kristian. Sebab orang Islam pun akan melakukan persetubuhan antara husband and wife so, tu pun nk kata kita ikut orang kristian la? please... kalau nk kiss mouth to mouth pas akad nikah pun x salah. Jangan nk halangkan apa yg boleh mendapatkan pahala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. http://www.youtube.com/watch?v=V5PBnF9tIg4&feature=player_embedded

    ReplyDelete
  6. sepatutnya x payah nk ikut adat2 ni. adat2 ni la yg merosakkan akidah islam

    ReplyDelete
  7. kau kata x payah nk blame kristian? kau mmg xder otak!

    ReplyDelete
  8. islam tak mengajar cara itu, so buat apa nak cium dahi? ini semua adat semata-mata.

    ReplyDelete
  9. Betul..once u are legally husband and wife,u should be able to love each other in any way..too bad for those yg x dapat kiss mouth to mouth during their nikah..just bcoz u are not the type yg expressive..nothing wrong in islam for husband n wife to kiss..it depends solely on the individual..bukankah hari nikah ialah saat yg dinanti2kan?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Komen Update

Widget

Baca al-Quran online diSINI

Iklan