Advertisement

9 Jenis Pembaziran [Info]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين



Selamat pagi semua~ Click Me~ he

Apa khabar semua hari ni? Berdua` semoga semuanya termasuk diri saya sentiasa berada dalam keadaan sihat dan sentiasa berada dibawah rahmat dan berkat Allah SWT, ameen.

Click Me~ Pagi ni, ada satu artikel yang agak menarik. Yang saya dapat dari emel. hm~ Ramai yang tak tahu ni, saya rasa. [Termasuk diri saya, he~] Jadi, jom kita baca. Click Me~ Apa 9 jenis pembaziran yang dimaksudkan. Semoga bermanfaat, Insya`Allah. Tapi sebelum tu, Click Me saya nak ucapkan ribuan terima kasih pada semua sahabat yang tidak jemu² ziarah blog saya yang tidak seberapa ni. Dan tak lupa juga pada semua follower yang amat saya hargai sekalian. Terima kasih banyak² ye. Semoga sama² kita kongsi manfaatnya, Insya`Allah. Kepada sesiapa yang nak copy artikel dari blog ni, silakan. Copylah apepun. Sebar²kan ilmu adalah lebih baik, Insya`Allah.

Click Me Jom², kita tinjau. Jangan buang masa~ Click Me~ he

Ibnu al-Qayum al-Jauziah mengatakan terdapat sembilan bentuk pembaziran yang sering dilakukan manusia antaranya:


  1. Pembaziran ilmu pengetahuan - iaitu membazir jika tidak diamalkan pada jalan kebaikan.

  2. Pembaziran amalan - iaitu membazir jika tidak dilakukan dengan hati yang ikhlas

  3. Pembaziran kekayaan - iaitu membazir jika dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah SWT.

  4. Pembaziran hati - iaitu membazir jika kosong daripada kasih kepada Allah SWT.

  5. Pembaziran tubuh badan - iaitu membazir jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah SWT.

  6. Pembaziran cinta - iaitu membazir jika dicurahkan kepada selain Allah atau melebihi cinta kepada-Nya.

  7. Pembaziran masa - iaitu membazir jika tidak diurus dengan sebaiknya.

  8. Pembaziran akal - iaitu membazir jika tidak memikirkan sesuatu yang bermakna kepada Agama.

  9. Pembaziran zikir - iaitu membazir jika tidak memberi kesan kepada hati.

Click Me Habis~

Wassalam,
SahabatMusleem
9 Jenis Pembaziran [Info] 9 Jenis Pembaziran [Info] Reviewed by Julia Tarmidi on 8:27:00 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.