Advertisement

Setelah Sekian Lama Cinta Disulam~

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم


Sekadar santapan di pagi Isnin~ Khas untuk insan yang sedang ....'SahabatMusleem'/ he! Semoga bermanfaat Insya`Allah!

Setelah Sekian Lama Cinta Disulam

Nak dijadikan cerita, sabtu kelmarin bertandang ke sebuah majlis walimatul urus. Jiran 40 buah rumah agaknya. Tiba-tiba terpampang kad jemputan walimatul urus yang saya rasa agak mahal dengan beserta gambar pengantin sebelah-menyebelah. Megahnya majlis hanya orang yang pergi saja yang tahu. Sampai di majlis, dalam kepala memang nak makan saja dan terus pulang. Tapi ada pulak sesi memperkenalkan pengantin.

"Setelah sekian lama menyulam cinta.. tanpa diketahui keluarga mahupun media masa.. akhirnya tercapailah tujuan bergelar raja sehari"

Ada lagi yang meleret-leret sampai telinga ni jadi panas, berdesing seperti bunyi belon yang ditiup kemudian disepitkan tempat keluar angin dia dan biarkan angin keluar. Sepertinya pengantin sungguh bangga dengan maksiat yang sekian lama dilakukan tanpa pengetahuan sesiapa (tapi Allah tahu, tak tahu lah kalau diorang tahu atau tak tahu Allah itu Maha Tahu).

Saya tahu perkara ini sudah terlalu banyak dibahaskan. Ada juga yang mengatakan topik ini sudah basi! (apa al-Quran itu bisa basi ya?). Tapi inilah hakikatnya, makanan yang tidak diamalkan akan basi, dan akhirnya tidak berguna. Sama juga dengan topik basi yang ini, jika hanya dibincangkan, tidak serius dalam bertindak, akhirnya akan basi juga. Bukan topik yang basi, tapi orang yang basi. Basi dalam erti kata jadi busuk, kotor, jijik dengan dosa-dosa ditambah lagi dilaknat Allah.

Mari lihat dua situasi berbeza di bawah ini.

Tujuan bercinta? untuk berkahwin. Tujuan berkahwin? untuk apa?? untuk bercinta? kan sudah basi lagi berkulat. Nak bercinta apa lagi kalau dah sekian lama bercinta. Apa kita ingat cinta ni macam borang online ke boleh di'reset' atau boleh 'clear cache'? Apa tujuan perkahwinan sebenarnya? menghalalkan apa yang haram. kita ni ingat sex saja kot benda yang haram tu. keluar dating, telefon2, sms2, teringat2, rindu2, itu semua halal lagi toyyiban lagi mendapat pahala kot?

Lihat saja sekarang ramai umat manusia yang bersunngguh-sungguh untuk menjadi raja sehari. Dah nama pun raja SEHARI, memang sehari sajalah. SEHARI saja yang indah. Bercinta bukan main, dengan harus beserta niat untuk berkahwin dengan perempuan tersebut. Ni fatwa siapa pulak ni.

Bukan niat saya untuk bersikap pedas seperti ini, kerana ini memang semulajadi saya. Tapi bak kata pepatah melayu, "yang makan cili baru terasa pedasnya". Tapi kalau tiada cili macam mana nak rasa pedas?

Bandingkan dengan yang ini.

Tujuan berkahwin? untuk bercinta... sehingga akhir hayat. amin.

Sumber: Eh? 'SahabatMusleem'/ Dah xde alamat blog dia~ Adoii! Harituh dah copy dah, huh! Hakikatnye disini. Artikel dicopy, bukan dari saya. Apepun terima kasih pada yang menulis. Bermanfaat~

Wassalam,
SahabatMusleemSahabatMusleem
SahabatMusleem
Setelah Sekian Lama Cinta Disulam~ Setelah Sekian Lama Cinta Disulam~ Reviewed by Julia Tarmidi on 8:03:00 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.