Advertisement

Adik,Abang,Kakak Angkat?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين


Angkat? Istilah angkat, "Abang angkat, Kakak angkat, Adik angkat" memang dah biasa kita dengar. Saya sendiri pun ada, berangkat² ni. Tapi apa kata Islam dalam hubungan berangkat² ni?

Pagi tadi, ade seorang sahabat SMS saya bertanya soal hubungan berangkat² ni. Takut juga nak jawab. Sebab saya ni masih cetek ilmu ugama ni. SMS sahabat yang bertanya td, bunyi dia begini:

"Salam ya Ukhti, ana nak tnya. Ada ke istilah dalam Islam adik angkat? Pada ana la, niat kerana Allah dan dapat elak dr fitnah. Maksud ana ada seorang sahabat, jika ana di UM hanya bergantung pada PTPTN dalam pengajian, sahabat ini tanpa PTPTN dan spnsorship. Ana selama ini, ana bekerjasama mencari rezeki Allah dengan kelebihan yang kami ada. Dari ilmu komputer hingga kesenian. Apa yang berlaku kerjasama kami menimbulkan fitnah. Sampai 1 tahap, yuran xdapat dijelaskan. Kami buat permohonan zakat yang disediakan di UM. Rezeki ana lulus permohonan tu, dalam masa yang sama keluarga membantu. Tetapi sahabat tak.

Dengan nama Allah zakat tu lebih layak untuk kegunaan dia. Dan selama ni kami bekerjasama. Ana rasa untuk mengelak dari penyakit hati, atau mungkin boleh mengelak fitnah, ana mahu gunakan istilah adik angkat tu. Dan moga dengan istilah tu, kami juga boleh bersahabat dengan batasan yang ditetapkan. Anti beri teguran jika ana menyimpang jauh. Atau mungkin ana terus membataskan pergaulan ni, dengan makna lain tidak ada lagi kerjasama, dan seakan memutuskan ukhuwah. Selama ini pun alhamdulillah batasan tu sering ana peringatkan diri. Mungkin selama ni ana rasa batasan itu ada, tp mungkin ilmu ana masih banyak yang kurang. Jazakillah anti. Ana ingin sangat mendalami ertinya."



Balasan SMS saya pula:

"Wslm, adik angkat yang macamane? Bagi pendapat ana, tiada istilah adik angkat dalam Islam. Sama seperti ukhuwah kite bersahabat sebenarnya. Jika perempuan, jaga batas² dengan perempuan. Jika lelaki, jaga batas² bersahabat dengan lelaki. Ok, ana tanya pada sahabat yang lebih a'lim lg ye. Dan istilah adik angkat, xkan dapat elak dari fitnah kecuali bernikah. Bukan maksud putuskan ukhuwah disini maksud ana. Mane leh putuskan silaturrahimkan? Enti hanya perlu jaga batas². Kalau ada fitnah, jangan terlalu rapat, itu je. Allahua'lam."

Takut juga kalau² ade yang bertanya soalan² yang kadang² saya sendiri pun xdapat nak jawab. Saya ni bukanlah seorang yang tinggi ilmu ugamanya. Sekadar pendapat, Insya-Allah. Kalau saya xde ilmu tentangnya, Insya-Allah saya akan rujuk/tanyakan pada sahabat yang lebih tinggi ilmunya. Jadi, dalam masalah ini, saya telah tanyakan pada seorang sahabat yang saya rasakan dia boleh menjawabnya. Jom ikuti perbualan saya dengan sahabat yang saya tanyakan akan hal ini td melalui YM.

Saya:
assalamua'laikum wbr..ana ade nk tnye lagi soalan pada enta..
boleh?

Abu Hurairah :
waalaikum salam, boleh insyaAllah

Saya:ana nk tnya hal mengenai istilah adik angkat..ramai sahabat ana tnyakan ..
dan..bg pendapat ana tidak ada istiliah adik angkat didalam islam..dan ada sahabat ana beritahu, dia mewujudkan istilah angkat bersama sahabtnya utk mengelakkan dr fitnah bg ana, tetap tidak boleh..istilah itu tidak ada masalah (maya saje) tp batas2 nya tetap spt kita bersahabat dgn org lain perempuan, tetap ada batas2nya

Abu Hurairah :
sama spesis atau berbeza?

Saya:
dan jika lelaki, tetap ada batas2 nya betul?ana rasa, sahabat yg tnya itu seolah2, berbeza spesis..utk elak fitnah..hm, xboleh kan?ttp dgn batas, wpun ade istilah adik angkat..

Abu Hurairah :perintah Allah utk menundukkan padangan. dalam memandang saja
dah ada pencegahan.

Saya:bg ana, Islam tiada istilah angkat. Allahua'lam..benar..
Abu Hurairah :
apatah lg benda lain, melihat, memandng, berkata2...berjumpa lagi2 ditegah. ikhtilath (bercampur) laki peremapuan dilarang.

Saya:
benar

Abu Hurairah :jadi macam mana pula nak bolehkn hubungan adik/abg/kakak angkat ni?

Saya:
istilah itu tidak mengapakan? tp tetap dgn batas2 yg diwajibkan..dan tidak ada special status utk berangkat2 ni kan? sama kes spt bercouple kan? maksud ana, bkn dibolehkan hubungan tu..tp istilah..istilah adik angkat..

Abu Hurairah :
oklah, macam ni

Saya:tp batas2 wajib tetap ada ok.. silakan terang

Abu Hurairah :kalupun istilah adik angkat tu dibolehkan. maksd ana, adakah boleh
digunakan utk lelaki yg bukan mahram utk mengambil perempuan sbg adik angkat?? sedangkan lelaki td takde pun hubungan halal dgn dia. pendek kata dia ni bukan mahram dia. halal baginya ut menikah dgn perempuan tu jd utk istilah ini tak sesuai lah.tp kalu perempuan dgn prempuan, atau sejenis...

Saya:benar..

Abu Hurairah :tu tiada masalah

Saya:
perempuan perempuan tidak ada masalah..
benar

Abu Hurairah :utk kes yg berbeza jantina, haramlah..sbb boleh jugak membawa kepada perzinaan

Saya:
istilah adik angkat, xde masalah..tp batas2 tu kena jaga..tidak ada bezanya batas2nya diantara kwn/adik angkat. tetap bkn mahram, kecuali bernikah..benar?

Abu Hurairah :betul...tp kalu kita bercadang utk amik adik angkat yg bukan spesis, maka ia boleh jatuh pd haram..sebab kita telah melakukan ikhtilath = percampuran antara lelaki dgn wanita

Saya:ya perkataan **boleh jatuh pd haram la yg kita kena jaga betul2..benar? itu la masalah besar..jd, lbh elok tidak payah utk lain2 spesis..benar? sbb tetap bkn mahram

Abu Hurairah :
iya, betul

Saya:
syukran wa jazakallahu khoiran kathir..

Abu Hurairah :sbnryna bukan boleh jatuh haram...memang diharamkan pun....

Saya:
yela, itula yg kita takut..haram tu..

Abu Hurairah :
mana boleh lelaki dgn perempuan berhubung kecuali dlm hal2 yg syarie

Saya:
baik xpayah..kan? ye..benar

Abu Hurairah :
iya..anda betul

Saya:syukran

Semoga jelas, Insya-Allah


**Maaf pada sahabat yang bertanya melalui SMS. Telah saya post disini untuk sama² kita kongsi. Mohon maaf, Jika ada apa² kesalahan pada SMS tersebut.

Wassalam,
SahabatMusleem
Adik,Abang,Kakak Angkat? Adik,Abang,Kakak Angkat? Reviewed by Julia Tarmidi on 1:57:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.